Spelend leren

In groep 1-2 van Basisschool Samestaat het spelend leren centraal. De kinderen leren tijdens het spelen, zij ontdekken op deze manier samen de wereld om zich heen. In het lokaal zijn er verschillende speel- en leerhoeken ingericht om dit te realiseren. Van een huishoek naar een kunsthoek. Van puzzelen naar het bouwen van een treinspoor. Het team stimuleert de kinderen tijdens het spelen door mee te gaan in het spel en uitdagende vragen te stellen.

Leren via thema's

Elke paar weken staat er een thema centraal binnen groep 1-2. De methode ‘ Schatkist’ helpt bij het vormgeven van de thema’s. Aan het thema worden een ankerverhaal en leerdoelen gekoppeld op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociale vaardigheden. Tijdens het spelen, het maken van werkjes, de grote kring en de kleine kring wordt er gewerkt aan deze doelen. Denk hierbij aan voorlezen, gesprekken voor over het thema, het koppelen van getallen aan voorwerpen en het hakken-plakken van woorden. De themahoek stelt kinderen in staat om tijdens het spelen ook zelfstandig of samen gericht aan de slag te gaan met het thema of om te laten zien wat zij al kunnen.